12. 3. 2017

Výlet za jeskyněmi Bellmann 4: In den Nikolsdorfer Wänden

Sasíci vždy dbali na vlastivědnou složku průvodců - nejinak je tomu i v Průvodci po jeskyních Labských pískovců (Höhlenführer Elbsandsteingebirge) od předního saského jeskyňáře Michaela Bellmanna. Kniha obsahuje 14 tipů na túry, které spojují jeskyně jak korále na růženci. Průvodce vyšel už v roce 2010, ale na první trip a la Bellmann došlo až v neděli 12.3.2017.

Ono ale není příliš divu - výlety po jeskyních jsou ideální na dobu, kdy slezl sníh a lézt se ještě nedá, čili na předjaří, nebo naopak třeba na listopad. My jsme si pro první výpad vybrali Bellmanna č. 4 - In den Nikolsdorfer Wänden (celý seznam túr najdete v závěru tohoto textu). Jde o lezecky celkem neatraktivní oblast na pravém břehu Labe mezi Langenhennersdorfem a Leupoldishainem.

Vycházka začíná na parkovišti u skalního labyritu nad Langenhennersdorfem, o kterém ZDE již byla zmínka. Jen se nedáte směrem k labyrintu ale doleva po zelené značce směr Leupoldishain. Cesta vede lesem kolem sesuté věže Schiefer Block a nakonec vyleze z lesa na louku (Wolfsgrund).

Tady se dáte doprava - buď rovnou 100 m přes louku podél lesa až narazíte na značenou lezeckou stezku (černá šipka v bílém kruhu), nebo se lezecké stezce můžete vydat už z lesní cesty (po louce se jde líp). Lesem pak po lezecké stezce dojdete k Nikolsdorfer Turm, kde je první "jeskyně" Bellmannovy 4 - Nikolsdorfer Höhle alias Tunnel, která slouží i jako bivak.

Po návratu na cestu půjdete pořád rovně přes louku až do Leupoldishainu, kde těsně před obcí uhnete doprava do lesa na vrstevnicovou lesní cestu. Po několika desítkách metrů je doprava odbočka do údolí Richters Grund - tak tou ještě ne. Půjdete dál a druhá odbočka doprava do dalšího údolí Bärsgrung. Minete skalní divadlo a za ním vpravo je další "jeskyně" - Wildpretskammer alias Kuhstall. Otvor ve skále má rozměry garáže pro nákladní tatru a název napovídá, že sem byl odkládána zvěřina kvůli chládku nebo prostor sloužil pro úkryt místních obyvatel a dobytka v časech válečných.

Z údolí vystoupáte v levé části po schodech na lesní cestu a zahnete doleva z kopce, Po pár metrech minete vyhlídku na Königstein a Lillienstein, sejdete na dlážděnou silnici a po ní se vydáte doprava, dokud dlažba neskončí poblíž jakéhosi parkoviště. Z něj navážete na lesní cestu, která zatočí doprava, začne stoupat a zatočí doleva a dál jde rovně. Hned za zatáčkou doleva zahnete doleva přes les k viditelným skalám.

Když narazíte na od skály odchlíplý list a na haldu černého kamení, jste u třetího dnešního kousku - jeskyně Abgetrennte Wandschale. Jeskyně má tři východy a je to lehký vodorovný komín za S1. Zpět na cestu a na rozcestí doleva a nejprve po hřebínku, pak doleva na lesní cestu a po té doprava až k autu.

Vejlet pěknej na sedmi kilometrech dost atrakcí, řek bych i celkem Kinderfriendly.

Start jeskynního tripu je na parkovišti u skalního labyrintu nad obcí Langenhennersdorf. Hlavička je ready, SpeleoJayKay zatím tluče špačky.
Bible každého jeskyňáře - Bellmannův průvodce po jeskyních Labských pískovců. V seznamu zdrojů v jeho zadní části je uveden článek Dana Hasiče Hölzla Dobývání jeskyní na Sněžníku a Modříně (+ průvodci), který původně visel na EC, ale pak si ho Sekretářka stáhla i sem. Takže díky Hasičoj držíme prst na tepu doby!
Cestou narážíme na zajímavou skálu, která se evidentně kdysi sesula po svahu - Schiefer Block. Vedou na něj spíš osmy.
I když náhorní hrana by možná pustila.
Náhorka je překvapivě dost převislá. Pod převisem vede dlouhým traverzem dvouhvězdičkový sokolík Hangelweg IV (fotky dole na stránce), cesta má díky tomu 20 metrů.

V údolce je zatím jeden projektík. Vzhledem ke hladkému a zamešenému převisu nad kruhem, tak asi dlouho ještě zůstane.

Jen co se cestou z parkoviště projde po zelené lesem a cesta pak vyleze z lesa, uhne se doprava přes louku a pak po černé šipce v bílém kolečku k věži Nikolsdorfer Turm.
Pod masivem za věží je první "jeskyně" okruhu č.4 podle Bellmanna In den Nikolsdorfer Wänden - Nikolsdorfer Höhle, tzv. Tunnel. Je to asi 10 metrů dlouhá průlezka pod masivem za Nikolsdorfer Turm.
Hlavička v Tunnelu, JayKay přikukuje.
JayKay před Tunnelem.
Nikolsdorfer Turm.
Boulder u ni.
Cestou k Leupoldishainu.
Barák s kozama.
Masivy na Leupoldishainem. Kdyby se v Reichu lezlo i na masivy, byla by tu pěkná lezenice.
"Křivinko, našla jsem termohrnek, ale nemá ucho." Cestou ke skalnímu divadlu v Leupoldishainu.
Slavná herečka Jana Hlaváčová kráčí za standing ovation hlediště zaplněného Sudem na scénu.
Slavná herečka se zmenšeninou Luďka Munzara na zádech na jevišti. Malej Munzar mi cestou řekl, že bude JAnu HLAváčovou oslovovat JÁHLO - podle materiálu, z něhož mu chystá kašičky.
Program lesního divadla na rok 1961.
Sedadel tu bejvalo celkem dost.
Za divadlem je druhá "jeskyně" Bellmannova čtyřkového okruhu - Kuhstall (nejedná se o slavnější Kuhstall na pravém břehu Labe) aneb Wildpretkeller
Stáj pro krávy se to tu jmenuje kvůli tomu, že se sem místňáci schovávali za válek i s dobytkem.
Cestou ke třetí díře byla pěkná vyhlídka na Königstein a Lillienstein.
Cesta vede i půl kilometru po dlažkách.
Když dlažky skončí a začíná lesní cesta (za parkovištěm Wismut), cesta obtočí louku a zahne doprava, je čas vrhnout se doleva k masivům, kde je třetí jeskyně Bellmannova okruhu č.4. - Abgetrennte Wandschale.
Abgetrennte Wandschale = něco jako Oddělený květináč na zeď. Jde o puklinovou jeskyni, kdy se od masivu oddělil větší "list" pískovcové hmoty. Jeskyně je dlouhá asi 15 metrů a je za S1.
Abgetrennte Wandschale má tři vchody - Hlavička vylézá prostředním.
Horní vchod Abgetrennte Wandschale vede do komína za "list".
Hlavička a JayKay u hromady cizorodého kamení.