28. 10. 2015

Ferrata Häntzschelstiege, Saské Švýcarsko - jak na to

Location: Beuthenfall, Německo
S budováním ferraty Häntzschelstiege v NP Sächsische Schweiz začal v 60. letech samovolně Rudolf Häntzschel z nedalekého Sebnitzu. Během 10 let napral do skály železo, co mu přišlo pod ruku, včetně kousků ze šrotiště. Popularita klettersteigu rostla, až se začal rozpadat tak, že koncem devadesátek hrozilo jeho zavření. Nakonec se ale dočkal opravy a funguje dodnes. Tolik wiki. S Hlavičkou jsme se sem vypravili 28.10.2015.

Häntzschelstiege nabízejí outdoorové agentury jako "jedinečný zážitek", za zdolání "adrenalinové cesty" dokonce rozdávají "pamětní diplomy" a inkasujou litr až dva. Největší kovbojka je zajištěnou cestu vůbec najít a po polovině výstupu dohledat, kudy vede dál. Ferratový set je celkem zbytečný, je to jen klasická dederónská cesta po stupačkách a pár žebříčcích, která zabere tak půl hodiny i s výhledy do krajiny.
Kudy tam
  • před Děčín a Hřensko do Bad Schandau, po projetí města doprava do údolí říčky Křinice (Kirnitzsch) směr Ostrau/Hinterhermsdorf. Pokud jedete podél říčky a ze začátku i podél tramvajových kolejí, jste správně. V místě zvaném Beuthenfall nechte na parkovišti auto. Bacha - vyplatí se dorazit brzy ráno, jinak parkoviště bývá plné.
  • Pěšky se dáte po mostě přes Křinici vzhůru do kopce po lesní silnici, po zhruba 400 metrech pokračujete doprava, a když se po dalších 400 metrech cesta začne pokládat, uvidíte vlevo věž jak prase = Bloßstock.
  • Sejdete z lesní silnice doleva a po 100 metrech stanete pod údolní stěnou Bloßstocku. Tady se dáte doprava a pořád podél skály dojdete až k nástupu Häntzschelstiege.

Auto nechat u Beuthenfallu a po lesní silnici pořád do kopce až pod věž jak prase Bloßstock - v mapě zaznačeno modrými puntíky. Repro: mapy.cz
Detail situace u Bloßstocku - dojdete až ke skále, spadne Vám čelist s její výšky a z cest, které údolní stěnou vedou, a dáte se doprava. Zase zaznačeno v mapě modrými puntíky. Repro: mapy.cz
Detail ferraty - je rozdělená na dvě části vrstevnicovou cestou Obere Affensteinpromenade. Repro: mapy.cz
Häntzschelstiege překonávají převýšení 160 metrů a mají dvě části. První část vede jakousi průrvou s jedním traverzem a několika žebříčky až do chodeckého terénu, kde jej křižuje vrstevnicová cesta Obere Affensteinpromenade. Tady jsme chvíli bloudili a chodili střídavě doleva a doprava, ale druhá část ferraty vede dál v prodloužení směru, z něhož jste přišli - akorát musíte zalézt do úzkého komína, kterým se po žebříku a pak po stupačkách dostanete až na vrchol.
Na vršku se pak můžete pokochat mocnými výhledy a pokračovat v túře dalšími směry - jezdit do Saska jen kvůli Häntzschelstiege je málo, oblast nabízí kvantum dalších atrakcí.
Beuthenfall - tady necháte auto. Nezapomeňte dorazit včas, jinak nezaparkujete kvůli množství aut.
Tady začínají Häntzschelstiege. Ferrata je jednosměrná, chodí se jen zdola nahoru.
Nejprve jsou žebříky dřevěné.
Tady už začíná železo.
Když jdeš na ferratu, musíš mít ferratový rukavice, Křivinko.
Brosinadel obklopen žlutí.
Hlavička na začátku traverzu v první části ferraty.
Taky tam.
Dolez první části klettersteigu vede touhle roklí.
Hlavička na kyzu.
Konec první části. To be continued.
Začátek druhé části - nástup do komína.